La fatica di scrivere

Autori

  • Laura Pacelli

Parole chiave:

dislessia, psicometria, lettoscrittura, test

Abstract

Abstract:
The paper provides a short overview of the reading and writing disorders. First, they are defined through their peculiar features into the larger field of learning disorders and disabilities; then a more specific description of those disorders is sketched in discussing the main models of writing and reading processes devised by cognitive neurosciences during the last four decades. Finally, the most important reading and writing disabilities test batteries currently developed and used in Italy are listed and succinctly discussed.

Riassunto:

L’articolo presenta una breve rassegna relativa ai disturbi della lettura, individuandone la specificità nel più ampio ambito dei disturbi dell’apprendimento e definendoli in relazione ai modelli del processo di letto- scrittura elaborati dalle neuroscienze cognitive nel corso dell’ultimo quarantennio. Completa la panoramica una sintetica elencazione delle principali batterie di test diagnostici in uso nel nostro Paese 

##submission.downloads##

Pubblicato

10 dic 2014

Come citare

Pacelli, L. «La Fatica Di Scrivere». Testo E Senso, n. 15, dicembre 2014, https://testoesenso.it/index.php/testoesenso/article/view/292.

Fascicolo

Sezione

Dossier